Hoe medewerkers hun potentieel bereiken
In een klein onderzoekje van Goud in Handen werd de vraag gesteld wat cruciaal is voor een ideale werkplek. Naar verwachting kwamen er verschillende reacties binnen, aangezien de ‘perfecte werkplek’ niet bestaat. Voor alle opties is wat te zeggen, daarom leg ik het u graag uit. Hoe benaderen wij de ideale werkplek?
Sterke & inspirerende visie
Om de ideale werkplek te benaderen is een onderdeel daarvan uiteraard een inspirerende visie creëeren. Een sterke en inspirerende visie vormt het fundament van elke succesvolle organisatie. Het geeft richting aan de dagelijkse activiteiten en zorgt voor een gemeenschappelijk doel waar iedereen naartoe werkt. Medewerkers willen weten waarom ze doen wat ze doen. Een duidelijke visie helpt hen het grotere geheel te zien en motiveert hen om bij te dragen aan het bereiken van deze visie.
Daarnaast dient een inspirerende visie als een kompas in tijden van onzekerheid. Wanneer er veranderingen of uitdagingen opduiken, kunnen medewerkers terugvallen op deze visie om beslissingen te nemen die in lijn zijn met de kernwaarden en doelstellingen van het bedrijf. Bovendien zorgt het ervoor dat nieuwe medewerkers zich gemakkelijker kunnen aanpassen en integreren, omdat ze vanaf het begin een duidelijk beeld hebben van wat de organisatie nastreeft.
Wat echter wel essentieel is aan de visie is dat die wel verbonden moet zijn aan actie. Lees daarover het volgende artikel
Persoonlijk contact
Visie speelt dus ongetwijfeld een grote rol in het benaderen van . Maar met alleen een visie kom je er niet. Daarom is persoonlijk contact ook erg belangrijk. Het belang hiervan is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Leiderschap gaat tegenwoordig gepaard met empathie. Door persoonlijk contact voelen medewerkers zich gezien, en wanneer medewerkers zich gezien voelen zullen zij een groter gevoel van eigenaarschap hebben. Als mensen zich meer verbonden voelen met de organisatie gaan zij dan ook beter functioneren.
In een snel veranderende wereld zal je misschien denken dat persoonlijk contact steeds minder belangrijk wordt. Het tegenovergestelde is waar merken wij in de praktijk. Nu online werken steeds gebruikelijker wordt en de gesprekjes bij het koffiezetapparaat er snel bij inschieten merken wij dat het persoonlijk contact juist heel belangrijk is geworden om een ideale werkplek te benaderen. Dit kan op heel veel verschillende manieren: begin een vergadering eens met een goede check-in, blijf als leider eens bewust wat langer bij het koffiezetapparaat en ga op zoek naar het persoonlijk contact met collega’s. Je zult merken dat het werkplezier hierdoor toeneemt.
Flexibiliteit
Visie en persoonlijk contact vormen onmiskenbare pijlers in het nastreven van een optimale werkomgeving. Maar een derde factor die steeds relevanter wordt in de moderne werkplek is flexibiliteit. Interessant is een Joods gezegde dat luidt: “Ik wens je veel personeel toe.”
Ik wens je veel personeel toe!
Historisch gezien werd dit gezegde gebruikt om te suggereren dat personeel altijd voor uitdagingen en zorgen zorgde. Men zei het wanneer je iemand ironisch veel problemen gunde, omdat personeel altijd vragen, problemen en uitdagingen met zich meebracht.
In de hedendaagse context kan dit gezegde echter ook wijzen op het belang van aanpassingsvermogen en flexibiliteit. De moderne werknemer is op zoek naar balans tussen werk en privé, en naar mogelijkheden om werk op maat te maken, aangepast aan individuele behoeften en levensomstandigheden.
Als leiders flexibel omgaan met deze behoeften en wensen, voelen medewerker zich ook meer gewaardeerd en betrokken. Dit leidt tot een groter gevoel van eigenaarschap en toewijding aan de organisatie. En zoals eerder genoemd, wanneer medewerkers zich meer verbonden voelen, presteren zij beter. Dus in plaats van het zien van personeel als een ‘probleem’, kunnen leiders het nu zien als een kans om door middel van flexibiliteit een brug te slaan tussen organisatiedoelen en werknemerswelzijn.
Duidelijke kaders
Duidelijke kaders zou gezien kunnen worden als een tegenstelling van flexibiliteit, maar in de benadering van een perfecte werkplek gaan deze toch hand-in-hand. Duidelijke kaders zijn in dit geval namelijk niet het bureaucratisch en controlerend kaders stellen aan je medewerkers. Maar duidelijk maken waar de verwachtingen liggen en daar vervolgens ook naar handelen. Als de visie duidelijk is kunnen daar vervolgens ook verwachtingen aan gehangen worden. En deze ‘kaders’ zorgen dan voor extra sturing. En groeit je organisatie langzamerhand naar de ‘perfecte werkplek’.
De vier eerder besproken factoren – visie, persoonlijk contact, flexibiliteit en duidelijke kaders – vormen samen de bouwstenen voor het benaderen van de ‘perfecte werkplek’. Ik daag u uit om bij elk van deze factoren stil te staan en na te denken over hoe u deze in uw organisatie kunt inzetten. Schrijf uw bevindingen en actiepunten op en stel een herinnering in uw agenda voor over een maand. Reflecteer dan op de voortgang en zoek naar de veranderingen, zowel bij uzelf als bij uw medewerkers. Bent u al dichter bij de ‘perfecte werkplek’ gekomen? Wij horen het graag.