Hoe een Sterke Visie het Verschil Maakt in MKB-Leiderschap
Het Belang van een Duidelijke Visie
Bent u bewust van het belang van een heldere visie? Goud in Handen is dat zeker wel. “Iedereen zou bezig moeten zijn met het ontwikkelen van een visie en deze uit te leven.” Dat zei een klant in gesprek met Goud in Handen. Dit was een geweldig compliment om te horen als team en een drijfveer om door te gaan. Iedereen mag inderdaad bezig zijn met het creëren van een visie en deze uit te leven. In dit artikel willen we u laten zien welke impact een sterke visie kan hebben op een organisatie.
De Gevolgen van een Ontbrekende Visie
Bij het trainen van ondernemers en leiderschapsteams merken we vaak dat een heldere visie ontbreekt. Een duidelijke visie is cruciaal, want zonder dit zien we een significant probleem opduiken: lage betrokkenheid van medewerkers. Deze medewerkers weten vaak niet goed welke kant het bedrijf op wil en voelen zich daardoor minder verbonden met hun werk. Dit beïnvloedt niet alleen hun betrokkenheid, maar ook hun werkplezier en gevoel van eigenaarschap over hun taken.
Een praktijkvoorbeeld
Neem bijvoorbeeld een situatie die we onlangs tegenkwamen in een winkel. Door het gebrek aan een duidelijke visie heerste er een negatieve sfeer, waarin veel werd geklaagd en gediscussieerd. Als bijvoorbeeld medewerker A belang hecht aan een schone winkel en medewerker B zich vooral focust op klantcontact, kan dit leiden tot onderlinge spanningen en discussies. Dit zorgt voor een daling in zowel de sfeer in de winkel als de betrokkenheid van de medewerkers. Het gevoel van eigenaarschap over hun werk raakt verloren.
Maar, als er een duidelijke visie wordt geformuleerd, bijvoorbeeld de ambitie om een ‘glinsterende winkel voor de klant’ te creëren, verandert alles. Er is dan geen twijfel meer over de noodzaak van schoonmaken. Dit voorkomt onderlinge fricties, verhoogt het gevoel van eigenaarschap onder medewerkers en verbetert de algehele sfeer in de winkel.
Transformeren naar een heldere visie
Wanneer Goud in Handen een bedrijf ondersteunt beginnen we met het afbakenen van de ‘waarom’. Wat geeft bestaansrecht aan het bedrijf? Voor wie zijn wij het bedrijf wat we zijn? Daarna bouwen we stukje bij beetje aan het toekomst perspectief, de visie en de weg daarnaartoe.
De impact van een duidelijke visie
Bij de ondernemer die we in het begin aanhaalde ging dit op een geweldige manier. Meneer kwam erachter dat zijn supermarkt niet alleen een winkel is; maar een plek is voor buurtbewoners om elkaar te ontmoeten. Dat de buurt op één moest staan, en dat medewerker én klant allebei een onderdeel zijn van de buurt. Deze realisatie leidde tot één van de bouwstenen van de visie. Toen dat en de rest van de visie duidelijk was hebben we deze samengevat op een poster, zo wordt de visie extra concreet. Deze hangt op een mooie plek in de winkel, om elke keer te herinnerd te worden aan de visie. De invoering van de visie zorgt voor een verandering in de bedrijfsvoering en in het leiderschap. Doordat er een visie in de winkel is gekomen wordt het makkelijk om richting te geven aan alle medewerkers. Daarmee geef je medewerkers een stukje eigenaarschap over het bedrijf. De medewerkers begonnen zich meer te binden met het bedrijf en de visie uit te leven. Niet alleen de medewerker groeide, maar het bedrijf groeide hier ook van. Omdat de medewerkers de visie uit leefde verbeterde de sfeer en daarmee het contact met klanten. Het bedrijfsimago stijgt door een goede visie.
Reflecteer eens op uw eigen organisatie. Heeft u een duidelijke visie en hoe brengt u deze in praktijk?
Een inspirerende visie is niet alleen een richtlijn, het is de motor die uw organisatie en haar medewerkers naar grotere hoogten drijft. De ondernemer uit dit stuk plukt er nog steeds de vruchten. Hoe gaat u de vruchten plukken van uw visie?